Hopp til hovedinnhold
Bilde av en furuskog
Denne artikkelen er mer enn 1 år gammel.

Gudbrandsdal Energi bransjevinner i Sustainable Brand Index 2023

Norske forbrukere oppfatter Gudbrandsdal Energi som det mest bærekraftige selskapet i bransjen. – Et gledelig signal på at vi gjør noe riktig, mener GE-sjefen.

Ann Iren Kolås Ryen
Publisert

Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft og belyser bærekraftstrender og identifiserer forbedringsområder for merkevarer. Undersøkelsen er basert på forbrukernes oppfatning av hvordan merkevarer presterer innen bærekraft på tvers av 24 bransjer.I år gikk Gudbrandsdal Energi helt til topps i bransjekategorien «Elektrisitet og oppvarming». Det gleder GE-sjefen, Marius Røed Sveipe.– Dette er en anerkjennelse vi setter stor pris på. Vi har de siste årene satset tungt på å hjelpe kundene våre med å redusere forbruket sitt og bruke strømmen smartere – som både er bærekraftig og bra for lommeboka. At vi gikk til topps tolker jeg som at vi gjør noe riktig, sier Marius Røed Sveipe, daglig leder i Gudbrandsdal Energi.Gjennom GE-appen får kunder tilgang på innsikt i eget strømforbruk, priser og analyser, samt smartlading av elbil. I tillegg leier selskapet ut Puls-målere som gir deg informasjon om strømforbruket ditt i sanntid, og utlån av termiske kameraer som avdekker varmelekkasjer hjemme. På trappene står blant annet smart varmestyring, smart vannvarming og smartlading via ladeboks.GE-sjefen mener evnen til å hjelpe folk å forvalte ressursene sine på en bærekraftig måte blir avgjørende for bransjen fremover.– Strømmen er lik uansett hvilken leverandør du kjøper den fra. Det som skiller strømleverandørene fra hverandre i dag er hvor gode de er til hjelpe kundene å spare på strømmen. Vi er allerede godt i gang, men jobber knallhardt med å utvikle nye løsninger og gi gode råd som virkelig har nytte for folk, sier Røed Sveipe.

Les også: Kunder som bruker appen sparer mest strøm

Om studien

I 2023-studien er et nasjonalt representativt utvalg på 11 000 nordmenn i alderen 16–75 år intervjuet i perioden desember 2022 og februar 2023. Totalt er 268 merkevarer i 24 bransjer vurdert ut fra hvordan de oppfattes å prestere innenfor de 17 globale bærekraftsmålene.

Les mer om Sustainable Brand Index 2023 her.

Relaterte nyheter